söndag 1 februari 2015

Mot

Ungdomar mot rasism - toppen att en sådan förening finns! Och att många av mina egna studerande är med känns riktigt bra. Igår på Hijab-dagen var de i Rewell center tillsammans med unga muslimer och svarade på frågor. Och lät folk prova huvuddukar - hijab. Det gjorde naturligtvis K och jag och kom med bild i Vasabladet idag.
Det är nog så här slipstenen ska dras. Ut i det vanliga vimlet och blanda olika religioner och kulturer. Svara på frågor - berätta varför man gör si och så. Synas tillsammans.
Sen är jag också så glad att ungdomar engagerar sig. Jag känner så igen mig från mitt 60-tal fast formerna för engagemang är annorlunda. Då var vi mot kärnvapen, mot Vietnamkriget, gick dagverksmarsch för att synliggöra vårt insamlingsmål långtbortaivärldennånstans. Och vi brann! Det var viktigt och den låga som tändes då finns nog in mej ännu. En liten pust och jag är beredd att ställa mej på barrikaderna.
Hoppas de bussiga ungdomarna mot rasism med den synlighet vi idag enkelt kan åstadkomma ska få bort någons fördomar. Att lära oss att se människan.  Och att de inte ska behöva ta så mycket sk.. för det. Det kom vissa påhopp inför Hijab - dagen - men positiva  saker också. Bra jobbat, ungdomar!


Sen en intressant sak - kollade och dubbelkollade vad journalisten tänkte skriva - och ändå blev det fel. Han frågade om jag skulle kunna tänka mej att gå med hijab - svar nej. Skulle jag gå med hijab om jag skulle vara muslim - vet inte för jag vet inte vad den betyder. Tycker ni det är det som står under bilden? Att det ska vara så svårt!

Bloggsippan iklädd hijab - bild Vbl

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar