lördag 31 januari 2015

Öppna frågor - lösa trådar

Jag brukar inte blogga om jobbsaker. Dels är jag konsensus-typ och dels brukar jag diskutera proffssaker med proffs - inte vädra dem offentligt. Men nu är läget sådant att det inte finns svar på mina frågor. Frågor som rör mina studerandes framtid. Därför vill jag vädra dem här och hoppas ni som läser reagerar. Kanske nåt är fel i mitt resonemang, kanske någon vet mera än jag.
Dessutom vill jag räta ut min egna tankar och sätta dem till pappers. Tar det punktvis.
1) Kvoter för nybörjare. Enligt ett förslag godkänt av statsrådet ska det vara obligatoriskt för högskolor att ha kvoter för förstagångssökande resp. gamla sökande (sådana som har en examen/har tagit emot en studieplats) från 2016. "Väntas träda i kraft" 1.1 2015 . Inget hört. Och ingen vet hur stora de respektive kvoterna är. En bestämmelse som troligen inte spelar så stor roll - men det kan finnas områden där hopen gamla sökande är stor. Och osäkerheten - både rörande hur kvoter kommer att fungera och huruvida det blir stadfäst - gör nog att mången studerande funderar om den ska ta emot en studieplats som kanske fanns på tredje plats.
2) Rätt att vara frånvarande under studietiden skärps. Men samma situation har vi här - väntas träda i kraft från 1.8 2015 (med omedelbar verkan). Innehåller en bestämmelse om att man inte får frånvaroanmäla sig det första läsåret om man inte har militärtjänst, graviditet eller sjukdom som orsak. Och - rycker man in i januari får man inte frånvaroanmäla sej på hösten. Måste alltså börja studera. Och inget fel med att börja studera. Men det är så många som drömmer om ett mellanår - milikillarna vill jobba, känns konstigt att bryta studierna mitt i. Men om milikillarna inte tar emot eller inte ens söker nu - när ska det göra det - under nästa sök är de i armén och då läser man nog inga stora tjocka böcker. Dessutom vill en hel del av dem gå prepkurs. Men det allra värsta är ju att vi inte vet. Ingen vet. Och hur ska man med det kunna planera sitt liv? Nåt som en ung människa också ska ha rätt till.
3) Studiestödet kommer att påverkas om man byter inriktning. Och surprise, surprise - inte heller där är det fastslaget. Och ingen tycks vilja reda ut det för oss som ska berätta för de studerande. När det än träder i kraft så berör det dem som söker nu. I verkligheten lär en del av försämringarna redan ha trätt i kraft men det har jag inte kunnat informera om - jag hittar det inte på det ställe på FpA:s sidor där information om studiestöd finns. Detta medan ansökningsvideon hurtigt talar om hur man kan byta inriktning efter det man har börjat.
4) Myten om skyldighet att söka två ställen anser jag att vi har tagit död på efter ett svar svart på vitt från TE-byrån. Trots att deras anvisningar talar om hur viktigt det är att uppfylla sökskyldigheten. Undrar om jag är den enda nulevande studiehandledare som har levt upp till det och försökt förklara det som jag har anat har varit fake. Och som vi har rett ut -är abi sökskyldig fån första gången, räknas utlandsstudier - ännu i fjol jagade vi folk för att få svar på sådana frågor. Men - man är inte i nån annan situation om man söker och inte får studieplats jämfört med om man inte har sökt. Det handlar alltså om arbetsmarknadsstöd här. Har börjat tala om studieskyldighet. Om man är under 25 och saknar yrkesutbildning får man inte arbetsmarknadsstöd utan motprestation.Eventuellt har jag hävt ur mej färdigt nu.
Ännu en sak - de olika myndigheternas regler tycks gå i kors utan att det bekymrar dem det minsta.
Vad kan vi göra? Kollegan norröver har kontaktat en riksdagsledamot. Annan kollega kontaktar expert på FpA-saker. Vi har vissa tankar på att kontakta pressen. Men vi känner oss  frustrerade över att inte kunna informera våra studerande om saker som kommer mot dem - både nu och senare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar