söndag 21 december 2014

Stackars julhandeln

Var just ute på lyxrond på stan. Bland alla som jagade julklappar. Lyx därför att jag har allt klart. Det som var mera anmärkningsvärt än människorna var det faktum att rean tycks ha börjat på många håll. Det att det enda ställe vi kan kalla varuhus i centrum av Vasa säljer varor med 30, 28 (!), 50 - och ja, tom 70% rabatt kan ju inte betyda något annat än att julhandeln har gått trögt. Alla påslakan 30%, alla nattkläder 30%, alla yllejackor 50% rabatt. Bara för att nämna några exempel. Och det har man ju fått höra också. Men rea så här många dagar före jul. Med kort - men också utan kort. Det här kan ju inte småbutikerna ha råd att följa. Dystert. Och inte har jag ju själv bidragit till kommersen speciellt mycket. Jag med mina små och få presenter - många hemlagade och många av de köpta inhandlade på rea i fjol. Hoppas nån annan har på sej större spenderbyxor än jag.
Och vad ska varuhuset locka med när den riktiga rean börjar  - efter julen...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar