fredag 19 december 2014

Julstäda

Jag förstår mej inte på all sorts julstädning. Jag förstår att man vill ha dammfritt och fint på ytor som syns. Själv lägger jag tom vax på parketten för att golven ska glänsa i julljusens sken. Och så torkar jag damm noggrannare än vanligt. Men att speciellt städa garderober och kärlskåp till julen - det förstår jag mej inte på. Om det inte handlar om att inventera porslins- och glasförråden inför julmiddagarna. Men i övrigt tycker jag man kan spara eventuell dylik städning till efter julen. Då är det ljust och då är inte utrymmena fyllda med julattiraljer. Och dammet ovanpå köksskåpen - det hålls nog kvar.
Och ugnen - varför ska den putsas mitt under matlagningshögsäsongen. Förstår inte. Men idag putsade jag delvis min ugn. Och det var av den enkla anledningen att jag ville testa en ekologisk metod att få bort ingrodd smuts. Metoden fungerade bra. Men det lustiga är att det kändes så i tiden. Kändes så jul att få det gjort. Så kanske man i alla fall borde julstäda  som mamma gjorde. Hon tvättade väggar, städade skåp. Men nej, det räcker med mindre.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar