måndag 1 december 2014

Jul.nu

Jultokiga människor om jag själv börjar väl tänka jul och mys så fort de sista villa-avslutningsbrasorna har slocknat. Men vi gör det mera i smyg. Smyglyssnar på julmusik. Smygstädar skrubbar och lådor. Illuminerar under förevändning att det är höstljus. Pysslar och handarbetar. Hänger på låset på Alko när glöggen kommer. Och julteet till matbutiken. Men nu, åtminstone nu, är det fritt fram Att tala jul, pynta jul, njuta jul offentligt. Och för mej är det de här veckorna de finaste stämningarna brukar infinna sej. Nån bit av huset är städad och pyntad, hyacinten är med som ständig följeslagare, julsmaker börjar dyka upp, julmusiken strömmar fritt. Och hur mycket jag än avskyr det kommersiella i julen älskar jag att se på det vackra. Kan falla i trans inför julpyntet i varuhusen. Vill emellertid inte ha något av det. Vill ha det gamla som redan finns  - ett pynt per dag tas fram - allt njuts av i små portioner. Och så småningom förändras också människorna - blir mjukare. Av julens budskap, av det mysgoa, av tanken på lediga lugna dagar - vad vet jag. Men det är vad som sker och vi beter oss mot varandra som vi alltid borde göra. Talar - önskar god jul - hjälper varandra.
Julen är god och julen är nu. Ta vara på den. Den riktiga julen.
Lätt för mej att säja - jag som får städa på pensionärsdagar, jag som inte ska ställa till med nåt släktkalas, jag som får plocka mina små presenter ur presentskåpet eller knåpa ihop dem själv. Men jag säjer det ändå och hoppas att ni som tycker det är stressigt kan pruta litet på kraven och ta er en mysstund mitt i alla måsten.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar