torsdag 20 november 2014

"Sista gången" och "Sen"

Jag märker att det är två uttryck som poppar upp då och då. Och det har förstås att göra med den stora förändring som den förestående pensioneringen kommer att innebära. Vissa moment i årets arbete har funnits på mitt bord. Och av praktiska skäl ska de städas bort från bordet och implementeras i kollegans rutiner. Och då känns det att nu gjorde jag det där sista gången. Tex igår var jag med abiturienterna på studiebesök för sista gången. Och har planerat detsamma för sista gången. Det är ingen skillnad i hur det verkställs för sista gången - men efteråt känns det litet speciellt. Jag får städa i datorn och överföra material.
Och det är väl på det sättet det ska vara. Man ska kliva ur det man håller på med - efter hand. Naturligtvis kommer jag att jobba fullt ut med all min energi tills jag slutat men att de små momenten görs för sista gången känns av. Och det är ingen dålig känsla - bara naturlig.
Och på samma sätt märker jag att jag tänker "sen" hemma om det ena och det andra. Som jag ska fixa sen när jag har tid. För visst är det väl så att pensionärer har tid?
Men hur som helst - nu är nu och nu njuter jag av att få jobba på ett sätt som inte ger mej stress och som ger mej möjlighet att varva jobb med fritid. Ljuvliga deltispensionstid!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar