onsdag 12 november 2014

Julmöss

Har kommit igång med mitt handarbetande riktigt på allvar. Och när jag nu sitter med ett stort projekt och tänker att det ska bli klart till julen kommer ett barndomsminne fram. Det sades alltid hemma hos oss att handarbeten skulle vara klara till julen så att inte "julmössen pissar i dem". Om jag riktigt vill övertolka det här kan jag tänka mej att uttrycket kom från en tid då handarbetande var en nödvändighet - man tillverkade nyttigheter typ stickade strumpor och vävde mattor. Och för att få fart på det var det viktigt att ha en deadline.
En annan övertolkning av ett gammalt uttryck. Min moster använder arbeta i samma betydelse som att hålla på. "Ja arbeita å åt" har jag hört henne säja. Var det nu så att i det gamla samhället (äldre än min moster) var inget just lustfyllt. När det gällde sånt man måste göra. Utan allt var arbete. Man arbetar och äter. Eller finns det månne någon annan betydelse på arbete än den jag har?
Men litet skoj med julmössen. Hos mej får de nog hitta en annan toa än handarbetskorgen.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar