onsdag 22 oktober 2014

Närpes-Närpiö

Det här är inget egentligt blogginlägg utan en fråga. Eller många frågor egentligen.Och jag hoppas det finns någon läsare som kan svara. Och jag ställer dem helt naivt, mina frågor. Kanske man borde veta. Men jag vet inte.
Närpes kommer att förlora pengar om staden fortsätter att vara enspråkig. Det särskilda stödet för enspråkiga kommuner försvinner. Enspråkigt svenska kommuner ska det kanske vara.
 Om svar ja så frågar jag varför. För att värna om minoritetsspråket säkert. Men hur värnar man om minoritetsspråket genom att betala ut enspråkighetspeng. Det kostar inte mera att vara enspråkig. Snarare tvärtom med allt som ska översättas.
Om svar nej - betyder det då att det finns en massa enspråkigt finska kommuner som förlorar sitt stöd? Och varför har det inte blivit några ramaskrin om det då?
Jag tror att det bara har funnits för enspråkigt svenska och då skulle jag vilja veta motiveringen. Och hur man har fått igenom ett sådant stöd i tiderna.
Sen kan jag väl inte förstå varför det skulle vara så hemskt för Närpes att bli tvåspråkigt. Folk på streeten som intervjuas tror att svenskan ska försvagas. Hur skulle det bli så? Och tänker de inte på den finska minoriteten i den svenska staden - de måste ju känna att det är konstigt med en enspråkigt svensk stad.
Och som sagt - nu frågar jag med vidöppna barnaögon och hoppas nån vill lära mej.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar