onsdag 22 oktober 2014

Elli, tron och politiken

Elli Flen från Munsala har lånat sin person och sin röst åt församlingsvalet. Hörde just henne berätta (se videoklipp) och tyckte det var kloka saker hon sa. Stämmer bra överens med min egen syn.
Men nu är det bara det att Elli också är politiker, SFP-sådan. Kommer att ställa upp i riksdagsvalet. Det här har väckt ont blod i bygden. I pressen vädrar Steven Frostdahl (SDP) sin irritation över att SFP och Elli Flen åker snålskjuts på Församlingsvalet inför sin riksdagsvalskampanj.
Jag tycker inte det är något fel att en känd person, låt vara samtidigt politiker, berättar om varför hon röstar i Församlingsvalet. Men jag tror inte att jag själv i hennes ställe skulle ha lagt upp videoklippet på min kampanjsida för riksdagsvalet.
Det som jag mera har reagerat på i valet är att det finns listor som direkt hänvisar till något parti. I Vasa finska församling (har inte studerat listorna i någon annan) finns en lista där namnet hänvisar till socialdemokraterna och en som direkt heter Perussuomalaiset. Så vill jag inte ha det. Kanhända det finns sådant i min egen församling också - många politiskt aktiva är uppställda. Men nog kan de vara intresserade av församling och tro för det. Och de är säkert bra och mötesvana att ha med. Inga politiska namnpå listor inom min egen församling i alla fall. Jag hoppas (om jag blir invald alltså) att de funderingar som kommer fram under mötena inte ska kopplas till partipolitik.
Och tycker du som jag kan du ju skriva 27, mitt nummer, på röstsedeln - då får du en garanterat partifri (ingen är väl politikfri) kandidat. Jag borde vara medlem i minst tre partier för att få det jag vill ha och därför har jag valt att inte binda mej till något parti.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar