fredag 17 oktober 2014

Butiksdrömmen

Jag tror jag alltid har drömt om att stå i butik. Eller i ett kafé med hembakade bullar och hemslöjd. Det har jag efter far tror jag. Han drömde om att öppna en handelsträdgård närdet blev dåligt med jobb i hembyn. Men det blev flytt till Vasa istället. Jag vet att han njöt när han fick juldekorera fönster i SOK-huset vid viadukten. För mej har det med butik och eget företag förblivit en dröm - jag är alldeles för feg. Vågar inte ta risker. De.t närmaste jag har kommit var då jag sålde mina handarbetsalster på Kvinnornas julmässa
Men det drar i alla fall. Märkte jag idag när jag dallade hem från stan och gick in i en av mina favoritbutiker - InneLinne. Tanken var född redan utanför och när jag hade kollat de nyanlända varorna och småpratat med ägarinnan en stund kom min idé ut.
Min idé om att hjälpa henne (sen när jag är pensionär) så att hon som ensam i butiken nån gång kan ta sej en ordentlig matpaus på stan. Kanske göra ärenden. Jag skulle stå helt gratis och sköta hennes butik under tiden. Och kanske tom sälja något. Hon gillade tanken. Helt knasigt egentligen. Vi känner inte varann och hon måste ju kunna lita på mej för att överlämna butiken åt mej. Vi får se hur det blir. Jag gav kontaktuppgifter åt henne. Alltid skulle det smaka litet butik.
Har faktiskt tidigare tänkt bjuda ut likadana tjänster åt närantikvariatsägaren men jag tror att de tjusiga eko-kläderna vinner över gamla dammiga böcker.
Nu ska hon - min InneLinne-ägare - få litet reklam också i form av en bild. Visste ni annars att hon säljer gammaldags lama-pajtor?





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar