torsdag 28 augusti 2014

Papper

Hur tekniskt intresserad jag än är vill jag ha tidningen i pappersversion. Vill uppleva känslan att höra utdelaren springa i granntrappan och veta att snart är det min tur att få ett färskt blad. Eller ännu bättre förstås - att ha sovit bättre än normalt och tidningen redan har kommit när jag går upp. Och vilken besvikelse om den av någon anledning inte kommer! Det händer sällan. Nåja, måndagarna förstås - numera ingen måndagstidning. Besviken men det är bara att gilla läget.

Jag antar att e-tidningen publiceras strax efter midnatt och det skulle förmodligen betyda att jag skulle läsa tidningen de mest märkliga tider - innan jag börjat sova, när jag tvinnar i sängen utan att få sömn, när jag vaknar alldeles för tidigt. Ett läsande helt utan rutiner - fel, fel fel i mitt liv. Det ska prasslas i papper och läsas blad i sängen - på morgonen.
Sen går jag nog under dagen in på nätet och läser senaste nytt i Vasabladet online, Pohjalainen och redigerade Yle.
Sen har jag ju den lyxen som ensamläsare att jag kan riva ut intressanta saker direkt. Det som dagens blad bjöd var en insändare som revs ut och scannades och en halv sida matrecept. I och för sej skulle de här båda sakerna bra ha kunnat hanteras digitalt via e-tidningen. Skicka insändaren direkt, copy/paste valda recept till min MAT-folder. Men det tredje trevliga i dagens blad - inredningsbilagan - den skulle jag inte få läsa i badet imorron om jag skulle ha haft den som e-version. Läsplattor tycker inte om fukt.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar