fredag 4 juli 2014

Ett bankbesök

Hade för ovanlighetens skull ärende till min bank härom dagen. Skulle köpa en check. Dagen råkade vara den 1 juli och det var tjockt med folk. Tack vare det fick jag uppleva så mycket intressant. Banken den dagen var som ett forna tiders marknadstorg.
En kassa stod helt stilla. Könumret hade stannat på 50 då de andra rörde sej kring 60. Och vid den kassan stod en olycklig äldre farbror. Ganska högljudd blev han mellan varven så man kunde ana problematiken. Pengar som borde finnas på hans konto fanns inte. Troligen nån deposition som hade förfallit. Och han behövde pengarna. Och fick ingen hjälp. Han grät, svor och hotade med rikospoliisi. Och ansåg att hans personal som råkade ha ledig dag nog borde ställa upp i alla fall. I något skede krävde han att få tala med direktören - tack och lov. En "direktör" dök upp och bjöd in honom till litet lugnare miljö. Bra, för man ska inte behöva exponera sin olycklighet inför en hel banksal med folk.
In kom en äldre dam och jag steg upp och bjöd ut min plats - och se - gossen vid min sida flög upp och erbjöd sin plats åt mej. Plus!
In kom två fd studerande som jag fick umgås med ett tag - den ena höggravid och den andra snart på väg ut i livet efter avslutade studier. Det där med efterrätt och lärarbonus - jess!
In kom en farbror som gick till infodisken och småpratade en stund. Frågade efter G (så som man säkert kunde göra på banken för 20 år sedan, nu beställer man tid till sådana som G). Hen var upptagen. Mannen lät sej inte nedslås utan fortsatte att vara social med damen i infon och hann ventilera indragningar av bankkontor och de låga räntorna. Åtminstone. Innan han gick och bad att få skicka en  hälsning till G.
En intressant väntetid må jag säja. Då det nu var så att jag hade tid att vänta. Det har man ju inte alltid.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar