onsdag 4 juni 2014

I minoritet

Var på en bolagsstämma härom dagen. En stämma där 5 personer hade svenska som modersmål och 1 person hade finska som modersmål. Vi är vana att kommunicera på svenska. Den finska deltagaren blev tillfrågad om han förstår svenska och accepterar att vi använder svenska. Svaret var jakande och han lovade att fråga om nåt blev oklart. Helt praktiskt och korrekt tycker jag. Men jag kom på mej själv med att ängsligt fundera på om han förstår - borde vi säja det här på finska... Är det nu så att jag som minoritet med mitt språk är så van att huka för majoriteten att det här var en så udda situation - majoriteten var i minoritet och hanterades som jag är van att bli hanterad - att det kändes obekvämt. Men mötet gick bra och jag tror den finske mannen fick fram det han ville ha sagt. Jag tycker mina funderingar är konstiga.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar