lördag 28 juni 2014

Gilla på Facebook

Det har ett tag tryckt på. Behovet att skriva ett inlägg om att gilla på Facebook. Ett grannlaga tema.Har dykt upp i pressen ett antal gånger nu. Senast idag. Handlade om Korsnäs fotbollsförening idag.Där ett inlägg som inte var så rumsrent till alla stycken hade gillats av politiker - bl.a. kommunfullmäktiges ordförande. Som sade att han nu inte hade läst så noga. I ett tidigare fall var det rikspolitiker som hade gillat - och förklarade att de stöder personen som skrivit inlägget - tar inte ställning till saken. Där har vi två problem redan. När är jag privatperson och när är jag politiker/anställd/kändis - whatever? Kan jag stöda en person utan att stöda den sak det handlar om?
Känner mej inte kompetent att ta ställning till det till 100% men helt klart är att mitt namn förknippas med det jag är känd för. Och helt klart är också att vi inte nonchalant ska sprätta omkring gillanden till höger och vänster. Åtminstone ska vi läsa inlägget till slut.
Och jag tycker faktiskt att Facebook-gillanden ska tas på allvar. Facebook är en stark makt att räkna med idag och det är bra. Ett starkt redskap för demokrati. Och det är ju helt klart att det man säjer där kan vändas mot en. Bra tycker jag. Vi ska ta ansvar för det vi säjer och det vi tar ställning till.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar