söndag 22 juni 2014

E-räkningar

Jag gillade direktdebiteringar. Fick ett papper som jag kunde mappa och resten skötte sej självt. Men jag förstår att det är vettigt med e-räkningar och tog emot dem, ja. Tyvärr får man inte alla betalningar som e-räkning ännu.
Men - jag har en hel del kritik att komma med. I flera fall har det fungerat väldigt dåligt i starten. Har ett minne av att mitt eget bostadsbolag kom med både e-räkning och papper den första gången. Och Vasabladet . Som jag betalar en gång per år. Med en viss möda lyckades jag fixa e-räkning med dem. Fick tom uppmaning per brev - pappersbrev - att de önskade att jag skulle övergå. Och så - dags för årets betalning. Och då kom en pappersräkning. Kontaktade. Fick uppmaningen att betala med pappers eftersom det var nåt fel på tekniken. Ingen kommentar med räkningen. Extra jobb för mej. Hoppas de får det fixat till nästa gång. De har ett år på sej. Och nu igen - ett annat bostadsbolag. Har bevisligen e-räkningsavtal - och fick pappersräkning. Igen är det jag som  måste aktivera mej och reda ut. Ogillar!
En annan sak jag ogillar är sparandet. Vill gärna spara räkningen i egen dator (vet att banken sparar i två år) för att jag bara vill. Och då vill jag spara nåt som är pappersräkningslikt. Och det lyckas med vissa företag- men inte med alla. Ogillar att spara typ 13 html-sidor. Vill kunna se vad jag har betalat och varför. Banken tycks inte förstå vad jag talar om.
Systemet bra och bekvämt - men vill att det fungerar.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar