söndag 8 juni 2014

Det lilla i det stora

För att jag över huvud taget ska klara av att leva med mitt torp måste jag lära mej att jag inte kan ha allt i trim. Jag kanske rensar en rabatt medan en annan får vänta. Och också den andra ska jag klara av. Och inte ursäkta om det kommer nån gäst. Men framför allt så ska jag ta mej tid att titta på den rensade och njuta av den. Idag tex jobbade jag på med lie, spade och räfsa. Och kom aldrig så långt att jag gjorde nåt åt området bakom huset. Jag hade inte gräsklipparen ute alls. Jag myllade inte på de sent satta potatisarna. Jag rensade inte ut maskrosor på alla ställen. Men jag förskönade ett trädgårdsland i "Kyrkparken". Det fick en tegelkant och putsades upp. Det var värt att stanna upp inför. Har nog blivit ganska bra på detta - att se det lilla i det stora. Och njuta av pärlorna.
Filosoferade vidare på det här temat och konstaterade att tankarna mycket väl kan - och bör - tillämpas på livet självt. Att fokusera på det lilla - det aktuella- som är bra. Och inte ta stress och oro så att det förstör det som kunde vara en bra bit av livet. Klarar vi av det? Nu ska jag åtminstone fokusera på en välförtjänt söndagsmiddag. En smarrig biff och pommes frites - och ett glas rött. Det lilla i det stora. Sa amatörfilosofen.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar