torsdag 10 april 2014

Gnäll gnäll

Nu ska jag vara en riktig kverulant och gnällspik. Gnälla på dåligt språk. Jag blir så less då mitt modersmål misshandlas. Och jag påverkas. Nästan så att jag väntar att ett ord felaktigt ska särskrivas, att verb ska böjas fel och andra gruvliga saker. Det med särskrivning är på något sätt värst. Varför särskriver ni, människor?? De ställen jag störs mest på är vissa av mina grupper på Facebook. Och de som beter sej illa mot mitt modersmål verkar vara unga människor från Sverige. Se där - inte bara gnällig utan också full med fördomar. Men ja - det upplever jag. Och inte är de konsekventa heller - i samma mening talas om "min ljus stake" och "ett misstag". Varför inte ett miss tag. Det är hemskt i sej att särskriva men speciellt illa bli det när det särskrivna ordet betyder något annat än det sammanskrivna. 

Här en Facebookgrupp där man får roa sej på särskrivarnas bekostnad  - kanske man blir mindre gnällig om man skrattar åt eländet    https://www.facebook.com/sarskrivning?fref=ts .




1 kommentar:

  1. I en Fb-grupp där jag är med var det nån som kommenterade särskrivningen i ett inlägg och särskrivare blev mycket ledsen och förklarade att hen lider av dyslexi. Och ja - så är det säkert men en del av de fel jag har läst. Men garanterat inte alla. Och för dyslektikernas skull ska vi andra skriva korrekt för att de ska kunna läsa en bra svenska. För modellens skull.

    SvaraRadera