torsdag 20 mars 2014

Tanden

Eller rättare sagt tandhalvorna, kan vara värda en blogg. Det blev så att del 2 av min ena kindtand drogs ut idag. Det var länge sen den var en hel kindtand. Bör närma sej 20 år. Då när det begav sej hade jag en tandläkare som bestämde sej för att den friskare halvan var värd att spara. Och han lyckades med konststycket att dra ut en halv tand med vidhängande rotdel Minns att jag var ganska groggy när jag tassade hem sent på kvällen. Under arbetets gång minns jag att tandläkarens hustru ringde och lovade burkärtsoppa när han skulle komma hem - annan servering hade tydligen upphört. Ett pittoreskt inslag i en seg och utdragen process. Men det var värt besväret. Den resterande halvan har fungerat bra och vårdats ömt av min nuvarande tandläkare. Som dock vid senaste omplåstringen nog trodde att följande åtgärd är utdragning. Sen när omplåstringen inte fungerar mer. Och nu var det dags. Fick typ ett linfrö som lämpligt fick tandstackaren att röra sej härom dagen och det värkte och molade. Och då var det nog skönt att ha en "egen" privat tandläkare att ringa till. Du minns min konstiga halva kindtand... Jovisst... Istället för att jag skulle vara tvungen att börja från ärtsoppan. Läget stabiliserade sej men jag tänkte att det kan var bra att visa upp tanden. Det skedde idag och efter att ha sett en röntgenbild bestämde "vi" att den ska bort. Och nog är det ju fantastiskt hur min tidigare tandläkarskräck har försvunnit. Den som grundlades i folkskolan när tandläkaren och skötaren talade  privata saker ovanför mitt huvud trots att jag sparkade med benen - så ont gjorde det. Bort bort sådana minnen. Idag kunde jag sitta och småprata lugnt med tandläkaren i väntan på att ingreppet skulle ske. Inte nervös alls - för se, hon har aldrig gjort nåt som har gjort ont. Och bedövningen var en bedövning light - nåt nytt. Allt gick bra och fulingen och dess rot kom ut. Ligger nog i problemavfallskärlet nu - den var ju nästan bara amalgam. Inget blodflöde, ingen värk - åtminstone inte ännu. Men jag tror att bedövningen har släppt så det är nog grönt. Inget implantat i det här skedet - det går att göra senare om det behövs. Finns en nyhet på den fronten också - mini-implantat. Nu känns det bara bra trots att jag är en halv tand fattigare.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar