söndag 16 februari 2014

Kolfiltret

Inatt när jag vaknade kände jag matoslukt i sovrummet. Så mycket att jag måste öppna fönstret. Och matos - ja det har jag haft problem med ett tag. Vid min senaste köksrenovering bytte jag ut den fläkt som var kopplad till husets system mot en fläkt med ett aktivt-kol-filter. Som ska samla upp mitt stekos. Vet inte riktigt om det är speciellt bra system men då tyckte jag det var fint att inte vara beroende av husets fläkttider. Nåväl - glömmer ofta att lägga igång fläkten. Och framför allt har jag tydligen glömt att man ska byta det där filtret. Var sjätte månad om man använder fläkten mycket. Det gör jag inte men nog borde det säkert ha bytts - det är ju ett stort antal år sedan jag installerade fläkten. Frågan är bara var man får tag i sådana aktiva kolkassetter. Till min gamla modell. Men huhu vad man kan vara obildad på vissa områden. När det gäller aktiva kolfilter tycks jag nog ha en blind fläck.

Kanske så här - aktivt kol, 2 liter, var så god. Hi!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar