måndag 17 februari 2014

E-räkning

Jag var litet negativ när jag fick veta att mina räkningar kommer att bli e-räkningar. Jag har ju haft det så bra med min direktdebitering. Fått pappersräkningar hem men betalningen har gått automatiskt. De trista har varit de som jag har varit tvungen att mata in själv - och de blir ju inte till e-räkningar vad jag kan förstå. Nu har vi övergått till det nya - och ja, i princip tycker jag om det. Bara det skulle fungera som jag vill. Och bara det inte skulle gå fel. Tex när ett vederlag blev e-räkning sades det att jag den månaden ännu ska betala som förr. Men så kom det en räkning i alla fall - konstig tid på månaden. Onödig utredning. Vasabladet hann inte fixa det de hade tänkt och bad att man själv skulle anhålla om e-räkning. Med ett abonnemangsnummer som jag inte hittade och som de inte angav i brevet. Onödig utredning. Min Anviaräkning var för stor. En utredning visade att jag debiterats före en bredbandsanslutning som jag inte har. Förutom den jag har. Skulle jag ha haft på funktionen att betalning får ske utan att jag godkänner skulle det ha dröjt ett tag innan jag skulle ha märkt felet. Och ännu mer onödiga utredningar skulle ha varit resultatet.. Så gott folk - be att få godkänna.
De här sakerna kan man ännu förstå kan hända då systemet är nytt men det som jag nog inte blir van med är sparandet. Jag vill ha den betalda räkningen sparad på egen hårddisk - i separat mapp; telefon, el, hyra osv. Och i en form som ser ut som den gamla pappersräkningen. Men det tycks inte gå med alla räkningar. Vissa kommer som ett mångsidigt sjok som är ganska trist att söka uppgifter i.Ogillar.
Och så förstås att jag inte får allt som e-räkning.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar