måndag 13 januari 2014

Om vikten av att sova

Det här blogginlägget skulle platsa på Sömnskolans Facebooksida. Men så har jag ju själv också gått i sömnskola. Nog har jag alltid vetat hur viktigt det är att sova. Och hur jobbigt jag har det många gånger när jag inte kan sova. Tar till insomningstabletter, wordfeudar på nätterna, äter på nätterna - och klarar dagen på nåt konstigt sätt. Men nog är det skillnad. Igår var en dag efter en natt som slutade klockan 3. Idag är det en dag efter en lång och god natts sömn. Enorm skillnad. Som natt och dag. Hehe. Igår var det segt att jobba, kände huvudvärken komma. Tack och lov boostades jag upp litet tack vare den fina långa promenaden. Idag har jobbet gått som en dans. Har planerat abinas lektioner ända fram till Penkkis och gjort en massa annat också. Och har fortfarande klar blick och dito huvud och ser fram emot datastödet jag skall åstadkomma på eftermiddagen.
Och vad gick fel natten till söndag. Jag lärde mej djupandning och avslappning i sömnskolan. Får nog inte riktigt till det som jag borde. Speciellt inte om jag är stressad. Och just då borde jag ju. Men till vissa delar följer jag men jag vet att under lördagen snurrade en massa saker i mitt huvud. Jobbsaker främst. Och det är så fel så fel - jag vet. För den goda nattsömnen skall man grunda redan på dagen. Avslappningsövningar för att jaga bort stressen. Och över huvud taget lära sej att inte ta stress. (Tulipanaros?). Och i mitt fall dessutom - inte äta för tung mat och inte äta sent. Ofta är det min mage som väcker mej.
Nåja - jag har lärt mej mycket - och jag tillämpar en del - och jag har kommit en bit på väg. Det är mycket sällan jag nu behöver insomningspiller. Jag vågar lita på att jag somnar.
Ett tillägg - jag måste också se till att jag släcker lampan tillräckligt tidigt. 23 borde vara gräns.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar