måndag 27 januari 2014

Ögon - del 2

Ska genast skriva om mina ögonundersökningserfarenheter - vet att många är nyfikna. Och jag är nyfiken på er feedback. Traskade alltså till Memira - privat ögonklinik - idag. Blev väl mottagen och fick vänta i ett rum där det bjöds på kaffe, te och vatten. En stund bara för på utsatt tid kom optikern som talade bra svenska trots sitt finska modersmål. Och det jag allra först fick lära mej var att laseroperation inte kommer på fråga. Ålderssynthet (+glasögon) reparerar man inte på det sättet. Förstod jag rätt skulle laser innebära att ett öga skulle fixas att bli långsynt och ett kortsynt. ("Kom nu hit på högra sidan så jag får se dej på nära håll, typ"). Med andra ord talar vi om linsbyte i mitt fall. Låter betydligt mera dramatiskt än laser men i verkligheten är det samma operation som det som är så vanligt - gråstarroperation. Skillnaden är att vid en vanlig gråstarroperation läggs det in en "neutral" lins - inga förändringar i gammalt brillbehov medan en sån här "lyxoperation" för att slippa brillor betyder att linsen som läggs in är en som korrigerar syn på nära och långt håll. En "progressiv" lins - mitt uttryck. Fick svara på en massa frågor. De mest spektakulära var om jag har flygcertifikat och om jag sysslar med kampsport.
Mycket noggrann undersökning med modern apparatur vidtog. Bland annat undersöktes hornhinnans topologi. Och förstås de klassiska mätningarna. Allt var grönt så här långt men inte fram till operation ännu. Först ska kirurgen, Mikko, undersöka ögonbottnen. Och han kan säja nej. Det berättades mej att 25% av dem som kommer får svaret nej.
Operationen tar nån halvtimme, efter det behöver man ledsagas hem. Synen - dvs hjärnan - fungerar korrekt efter några dagar, någon vecka. Mörkerseende måste hjärnan också speciellt lära sej. Och ljuset på sommaren kommer att kännas konstigt - den lins jag ser med nu är gulaktig - den nya helt klar. Solglasögon rekommenderas.
Den nya linsen förändras inte alls med åren. Och jag får inte gråstarr. Går inte att byta ut linsen fler gånger. Men det kan gå att laseroperera om det skulle behövas. 5 års garanti som inkluderar eventuella korrigeringsoperationer.
Priset är bra mycket högre än för laseroperationer - 5700e. Båda ögonen och mediciner som behövs. Så nog kostar det alltid.
Nu ska jag alltså fundera. Tycker inte att jag ska utnyttja deras gratistjänst med kirurgen Mikko om jag inte tänker operera. Dagens undersökning var gratis. Så - snart ska jag bestämma mej. Måste erkänna att det känns litet kusligt. Byta mina linser! Intressant att se vad folk svarar på det här.
Tänkte en samhällspolitisk tanke också - inte alls för egen del men så här: Varför inte ge gråstarrpatienter den peng det skulle kosta vid en samhällsfinansierad operation så kunde de tassa till tex Memira och byta sin lins till en dyrare och betala skillnaden själv...
Nåja - men nu ska jag fundera. Får se om det kommer nåt Ögon - del 3.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar