fredag 3 januari 2014

Äga stan

När jag mår tillräckligt bra (och det gör jag ganska ofta) och inte har alltför stort sömnunderskott kan jag känna det väldigt positivt att gå ut på stan. Det må då vara att gå ut för att handla mat, gå på ärenden eller bara för att strosa runt. Jag kan känna att jag äger stan. Går ut med nyfiket sinne. Får ögonkontakt med människor jag möter, kommunicerar med folk - kända och okända. Träffar ibland bekanta som jag får en längre pratstund med. Eller till och med nån som jag går på kafé med. Och det känns som om jag skulle vara vän med hela stan. Toppenkänsla som nog har utvecklats sen jag började röra mej ensam. Och om man tar "äga stan" mera symboliskt tycker jag man kan byta ut det mot "äga livet" - att fördomsfritt ta emot och ta för sej av det man möter. Och om man kompletterar den här filosofin med visdomsordet jag hittade inför nyår så blir man till glädje för någon annan också. Så här:


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar