måndag 23 december 2013

Jul på datorn

Minns hur jag var ivrig när jag fick min första dator med Internetuppkoppling (det häftigaste på dess föregångare var att rita excelstaplar i svart och rött om jag minns rätt). Och inför julen! Minns att jag googlade på Christmas och hittade  vackra bilder, sångtexter, skrivbordsikoner, julkort - you name it. Jag skaffade samtidigt min första digitalkamera och oj vad julen avporträtterades. Och bilder redigerades. Med enkla metoder. Och jag lärde mej massor. Musik lånades från bibban och "rippades". Hade nån halvskum sida -minns inte mer vad den hette - där5 jag fick ner musik. Oj vad ja njöt! Julen bodde i min dator. Och jag sökte med ljus och lykta (och det gör jag ännu) efter en levande bakgrundsbild till skrivbordet. Och nu har jag hittat en sån till plattan. Snöflingor som dalar ner över en snöig väg. Det är så vackert att jag har svårt att stänga av plattan.
Och då i begynnelsen - då läste jag också in "Tomten", den älskade Rydbergdikten. Hade gjort ett bildspel i power point och satt med headset och läste in dikten - och anpassade bildbytet. Och fick in den på Youtube vid en tidpunkt när jag knappt kunde stava till Youtube. Inte heller hade jag nån aning om vad jag gjorde men på nåt sätt lyckades jag. Finns det intresse så kommer kunskapen.
Sätten är mer raffinerade  idag - men nog finns julen i datorn ännu. Byter till julikoner, lyssnar på julmusikkanaler, producerar julkort, jular med mina fb-vänner och mycket annat. En god datorjul önska jag oss alla.

Sippan läser Tomten (dikten - klicka på ordet Tomten)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar