tisdag 5 november 2013

Kortkurs

Det var länge sen men kom av någon anledning upp till ytan idag. Det var historien om min dragspelskurs. Finska Arbis må det ju ha varit men med en känd svensk lärare. Långt borta på Variskaskolan. Och på ett sätt som naggade min körtid i kanterna. Men dragspelsspelande är viktigt så dit drog jag. Lärarbyte. Istället för den kända svenska kom Hanurikerhon puheenjohtaja som inhoppad lärare. Ocgh troligen bestod eleverna till stor del av själva Hanurikerho för de kunde så mycket. Men inte alla. Inte den vänsterhänta tjej som svängde mormors dragspel upp och ner för att som alla andra kunna spela med sin bästa hand på tangenterna.( Eller var det så att mormors dragspel var gjort för vänsterhänta och tjejen måste svänga det upp och ner för att få  det att funka. Slutresultatet var i alla fall ett dragspel med Do längst nere). Och inte jag som inte förstod vad läraren menade. Han trodde det var språkproblem och ritade och berättade. Men det var det ju inte. Kanske nån nybörjare till ännu men de flesta klämde käckt i på lockropet från läraren - Yks kakka kaks kakkaa... och där kom de underbaraste låtar. Jag ville också men jag kunde inte så jag slutade... Hälsosamt för en lärare att se hur det känns att inte hänga med.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar