lördag 23 november 2013

Hjärtkirurgin

vid Centralsjukhuset i Vasa är ett knepigt kapitel. Så knepigt att jag inte ville vara med i Facebookgruppen för bevarande av hjärtkirurgin i Vasa,. Av den enkla anledningen att jag inte är tillräckligt insatt för att veta vad som är bäst. Det är enkelt att vilja ha kvar hjärtkirurgin. Det vill jag också. Och säkert hela styrelsen också. Vill också att det finns ett vettigt team som ska utföra operationerna. Och att finansieringen ska ordnas. Och att ingen annan enhet på sjukhuset drabbas. Är glad att de som ytterst ska fatta beslutet får vägkost av sakkunniga som på ett insiktsfullt sätt för fram sina åsikter. Läkare - aktiva och pensionerade, kirurger och icke-kirurger, byråkrater. Som orkar sätta sej in in fördelarna med det ena och det andra. Och publicera sina åsikter. Jag undrar om mitt eget skrå - lärarkåren - skulle agera lika aktivt om nån bit av vår verksamhet var i farozonen. Lyfter på hatten för dem som orkar engagera sej. Och hoppas att de som bestämmer fattar det beslut som är det bästa. Vet inte om det finns nån facit.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar