fredag 4 oktober 2013

Sov gott

Var idag för första gången på sömnskola. Ja den heter väl inte så men jag tycker om att kalla den så. Folkhälsan kurs för seniorer (!). Med Johnny G. Förväntningarna var höga. Och de uppfylldes faktiskt. Vet att det inte finns någon Sesam öppna dej-lösning till sömnproblem på så sätt att man går på kurs och så sover man som en stock. Men jag tror på att lära sej att slappna med hjälp av olika övningar. Här verkar det fokusera på att andas rätt. Vi andades ut och in i långsam takt och kände hur luften gick ut och in. Vi vände till höger och vänster och rätade ryggen och krökte ryggen. Vi lärde oss att djupandas. Tror att det kan vara till nytta i stressituationer men nog tror jag också att jag ska kunna vänja min kropp att lugna ner sej så mycket att det går att somna. Ibland.
Det bästa med träffen var att det var så skönt. Sköna öppna människor som vågade tala om sina sömnproblem och en ledare som var lyhörd för oss. Lugn och fin stämning. Och det intressanta var att jag hade en mycket skön känsla i kroppen när jag gick hem. Avslappnad och samtidigt pigg. Var så trött när jag gick - dålig natt - att jag var rädd att jag skulle somna i sömnskolan. Tihi.
Ser fram emot nästa fredag. Och jag tror inte att nån av oss märkte något av bullret utanför fönstret. Byggbullret. Halva kvarteret är en byggarbetsplats. Och vi var bara i vårt lugn.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar