söndag 20 oktober 2013

Luktande dofter

Jag har ett otroligt känsligt luktsinne. Brukar säja att jag ska bli mögelhund då jag går i pension. Och så har jag ett fantastiskt luktminne. Minns hur underbar doft jag smorde in mej med under studietiden. Men jag minns också hur det luktade på avstjälpningsplatsen Sunnanvik när vi körde ut ett kylskåp dit på 80-talet. Kan framkalla lukten i min näsa. Dessutom har jag en hud som tycks ha sådanr pH-värde att det är ytterst få parfymer som passar. Det är typ Alyssa Ashleys Musk och Nina Riccis L´Air de Temps. Allt annat som doftar gott får jag så lov att spruta på kläderna. Det här i kombination med det extremt goda luktsinnet göratt jag ofta lider av dofter. Härom veckan skulle jag snusa på en doft på loppis och lyckades ha en del av varan över mina händer. Yäk innan jag hade skrubbat bort det. Idag blev jag omkramad av en person som hade en mycket dominant parfym. Och det doften fastnade på mej så till den milda grad att jag lider. Och det var inget fel på doften , den var ingen billig doft men den var bara inte min.
Sade och smorde in sina händer i den nätbeställda myskkrämen - och den lockar mej att snusa och njuta - den positiva sidan av luktkänsligheten. Luktnojan kanske man borde säja.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar