lördag 21 september 2013

Skaffa trädgård

"Vill du vara lycklig hela livet - skaffa dej en trädgård" säjer ett känt kinesiskt ordspråk. Jag tror det är sant på så sätt att om man har en trädgård ser man alltid framåt. Man väntar på sommaren och prakten, hösten och skörden, vintern och vilan och planeringen och våren när allt drar i gång. Och väntar man så vill man leva och vill man leva så är man lycklig - på något plan åtminstone. För mej gäller det nästan att aktivt tänka på att njuta av det som är medan det är...
Idag for jag ut och trodde mer på meteorologen än på regndropparna på bilrutan. Och de fick rätt - solen kom fram medan jag var där. Höstgödsling. Såg färska älgspår bakom huset - tom i en odlingslåda. La skydd kring äppelträden - plaststrumpa och häggkvistar. Skakade ner de sista äpplena. Småpysslade som vanligt. Sökte lingon - var tom ut längs vägen och in i skogen. Inte ett bär. Stor begravning på gång. Högtidligt med klockklangen i den stilla höstdagen.
Kom på mej själv att längta till våren. Vill se hur det går med jordgubbarna i lådorna, med de flyttade bärbuskarna och de nyanlagda rabatterna. Och vad som kommer att ske med det område som jag ännu ska göra nåt annat av än att ha som nässleodling. Och de nya rosorna. Och...Spännande. Och detta säjer jag - den mest höstnjutande person som existerar. Det är vad trädgården åstadkommer...




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar