måndag 30 september 2013

Restskatt

Brevet med skattebesked för 2012 kom idag. Märkte ren i våras när jag deklarerade att det inte syntes något spår av mina hyresinkomster från 2013. Och därav den ovanligt stora restskatten. Och det är garanterat inte mitt fel. har inte försöjt dölja nånting för skattemyndigheterna. Det är nog så att nån har satt rasti väärään ruutuun. tror jag. Nästan varje år får jag kontakta skattemyndigheterna för att få det som jag vill ha det. Skatten på hyesinkomsten ska betalas så som inkomstskatten - inte i några rater under året. Så ändrar vi - och följande år är det likadant. Och missen med uteblivna hyresinkomst under 2012 måste ha uppstått när jag den gången meddelade hur jag vill ha det. Inte gick jag in och kollade att allt var rätt efteråt. Nu ska jag i god tid tassa r´till skattebyrån och sitta några trimmar och vänta  - och försöka få dem att förstå att de måste hitta rastirutan där det ska kryssas i att skattebetalare Höglund vill betala skatt på hyresinkomst varje månad.
En liten tröst är ju att jag har fått ha pengarna skattefritt ett år.


1 kommentar:

  1. Det var inte hyresinkomsten utan skatt på försäljningsvinst. Avdrag som jag hade lämnat in men som var oinförda. Borde gå ganska jämnt ut nu. Ganska prisvärd stund.

    SvaraRadera