fredag 13 september 2013

Insomningskonster

Jag har väl aldrig varit nån bra sovare. och mina insomningsproblem har blivit större med åren. Har prövat så många metoder för att somna bättre, sova bättre och vakna mera utsövd att det nästan skulle räcka till en bok. I förkortad version blir det nu ett blogginlägg. När min mor var sjuk och låg för döden kom det lilla vita pillret in i bilden. Tullade först mors lager och sedan beställde jag egna recept. Och lyckades sluta efter hennes död. Men nu är jag där igen...Snäll sort men dock sömnmedicin - något som jag helst skulle undvika. Medicinsk expertis skriar högt när man talar om små vita piller men samtidigt måste de ju erkänna att man behöver sova. Pillret kan tas i olika små bitar - därför använder jag ofta eufemismen flisa. Melatonin - sovhormonet (?) kan man köpa i pillerform i naturkostbutiken. Dyrt och för mej verkningslöst. I ett skede kunde man köpa nattmjölk, mjölk som var mjölkad nattetid och som innehöll mycket melatonin. Drack jag också men produktionen slutade - kanske för liten kundkrets. Trasa över ögonen för att mörklägga - bra men svettigt. Och absolut inte de svarta "mörkläggningsbrillor" jag en gång testade. Svidande svart svettvatten rann ner i ögon och på örngott. Humlete - egen humle- ska ju vara bra och rogivande. Hups, det var visst urindrivande. Senast när jag talade med min läkare föreslog jag att hon skulle skriva ut nån betablockerare åt mej - för att lugna det bultande hjärtat . det ville hon inte - betablockerare är inte bra att ta på kvällen - lär ge mardrömmar. Inte äta på kvällen - bra. Men ofta blir jag hungrig och då blir det att stiga upp och ta en snäll smörgås. Bra. En öl före läggdags - bra - ibland. Vin eller annan alkoholdryck - hjärtklappning. Och ibland gäller för allt det andra också - ofta blir det aktuellt med en flisa i alla fall. Hårt kroppsarbete/motion så at kroppen är mör - bra men inte tillräckligt. En bok - bra och bra mycket bättre än Wordfeud på plattan. Har så många nattsuddare till wordfeudare... De två senaste kvällarna har jag haft huvudvärk - tagit en flisa värkpiller - och sovit som en stock. Så är det modellen? Värkmedicin och den lilla vita kan lämnas bort? Vet inte. Men jag säjer bara - lyckans ostar ni som sover!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar