måndag 16 september 2013

Häran!

Jag fick häran idag. Päärohäran. Dvs jag har tagit upp all potatis. Litet och behändigt jobb i år. Satte bara 5 kg tidig potatis och har ätit redan länge. Nöjd med skörden. Potatisarna får vänta i mörk tambur ett tag så blir de litet torrare innan de åker in i kylkällaren i stan.
Enkelt och snabbt har det inte alltid varit med mitt potatisupptagande. Jag har ju odlat så stora mängder förr. Olika sorter dessutom som skulle hållas reda på. Bla den grekiska som B kom med som present åt mej en gång från en semesterresa, "Dahlins-päärona" som jag många år vårdade ömt i tron att det var en släktklenod. Vilket det inte var. Och Rosamunda, tidig, vinterpotatis, mandelpotatis. Det var många säckar som efter torkdygn i tamburen forslades till stan och kylkällaren. Och sen skulle landen vändas.
Som sagt lätt och behändigt idag och efteråt vände jag landet. Nu skulle det behövas gräsklipp att täcka över med men det har jag inte - det får bli kompost från stan. Det är intressant att det är lika fin känsla att invintra som att starta upp. Det känns så fullbordat när man får stänga trädgården och säja godnatt jord.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar