torsdag 5 september 2013

En dag på torpet

Det var en så harmonsísk jobbdag på torpet idag att jag gärna vill blogga om den. Vädret var perfekt. Varmt, blåsigt. Solen lågt så man fick skugga. Inga mygg. Bättre än på sommaren. Jag for iväg med kompostmull från stan. Fin mull - kommer nog att ta mera. Bingen behöver tömmas också. Sen blev det att städa upp infarten. Kvista träd och ta bort sly i allén var det tänkt men sen styrde trädgårdsanden mej så det blev en hel del annat gjort också. För att det skulle bli luftigt och fint mellan mina mäktiga alléträd. Jag njöt så av resultatet. Ingen annan skulle märka något. Och så skulle gräset klippas. Sista gången för i år är det tänkt. På slutet skedde en malör. Jag körde över elkabeln med gräsklipparen. Det som inte skulle få hända och det jag har klarat mej undan i många år. Troligen hade jag tur - sladden gick av nära en ända - går säkert att fixa. Inget annat hände än att säkringen i huset gick - hade reserv. Så jag kunde fortsätt a att klippa. Med den kortare kabeln. Men huhu!. Sen gick projekten vidare - tegelstensradande kring grillen, upprensning av tegelgången. och allmän rabattrensning. Och där hittade jag en amaryllis jag hade glömt. Sen var det förstås skörd - litet äpplen igen och så färskpotatis till helgen. Och oj vad de är stora. Litet vila, en matbit, vandring runt ägorna - och jag var beredd att fara in till stan - andligt och kroppsligt mätt och belåten med dagen.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar