söndag 11 augusti 2013

Konsumtionskonflikt

När det är lågkonjunktur - som nu - borde vi konsumera för att hålla hjulen rullande. Och helst konsumera inhemskt. Jag måste erkänna att jag mätt med ekonomiska mått är en dålig konsument. Jag köper på loppis, jag syr om och piffar upp, jag försöker att inte köpa onödiga saker (det skulle man inte tro när man ser mina lager), jag använder mina inköp länge. Jag är påverkad av både arv och miljö men också av att tänka helt själv. Vill ha ett så litet ekologiskt fotspår som möjligt. Och med det tänkandet blir man ingen god konsument som sätter hjulen i rullning. Men ok - på ett sätt nog. Köpa inhemskt betyder oftast  att köpa sånt som håller bra och då betyder det att man minskar det ekologiska fotspåret. Men nån sorts konflikt ät det ju nog...



1 kommentar: