onsdag 21 augusti 2013

Brännässlans lov

Är med i en underbar grupp på Fb - Vilda ätliga växter i Sverige. Där finns de verkligt intresserade naturväxtätarna. Och de har prisat brännässlan i alla tonarter så till den milda grad att jag nu har vaknat och faktiskt skördat jag också. Och jag behöver inte göra som en i gruppen som odlar i kruka på balkongen - nej, jag har präktiga bestånd på torpet. Försöker hålla dem borta från egna domäner (med varierande framgång) men bortom gränsen finns de. Nu är de meterhöga och blommorna har gått i frö. Och det verkar som om fröna skulle vara ännu viktigare källa för nyttigheter än de torkade bladen så jag skördade bådadera. Och äter numera nässelfrön, 1 msk, på min kvällsfil. Har ganska litet smak. Bladen är på tork ännu och väntar på en omgång i mixern. Är inte så insatt ännu i nässlans fina egenskaper så jag lånar text från nätet.

http://carlg.org/nasslor.html  - här fick man nästan så man teg


2 kommentarer:

  1. Hej!
    I Salon Seudun Sanomat fanns i dag en helsidesartikel om en dam som tillverkar nässelmjöd och dricker det hela sommaren, ca 1 liter om dagen, ända tills säsongen för nässlorna tar slut. Hon var långt över sjuttio år och hade inte behov av några mediciner alls och hon var helt övertygad att det var tack vare nässlorna. Här får du receptet ifall du blev törstig:
    10 l vatten
    500 g farinsocker
    50 st nässelstjälkar med blad (behöver inte vara unga skott)
    3-4 citroner

    socker och russin i flaskorna

    Klipp nässlorna i en kastrull. Häll sockret och vattnet över stjälkarna och låt koka upp. Låt svalna. Lägg i citronsaft och en liten bit jäst (i storlek av en ärta ungefär) Låt jäsa till följande dag. Sila, tappa i flaskor och lägg 1 tsk socker och 4-5 russin i varje flaska. Låt ännu stå i rumstemperatur ca ett dygn och flytta sedan över flaskorna i kylen. Drickbart efter några dagar.
    Lär ska vara bra för hyn också...

    Ha det bra med nässlorna!

    /Birgitta

    SvaraRadera
  2. Tack för det Birgitta - bör testas.

    SvaraRadera