torsdag 4 juli 2013

Varför Ernst?

Jag är en stor ovän av underhållning. På TV och annanstans. Och nästan alla program jag vill se på - inredning, konsumentprogram, trädgårdsprogram - kanske man kan kalla dem livsstilsprogram - alla dessa innehåller nästan alltid en bit gyckel som jag inte klarar av. Så det är bäst att jag har allt på burk så jag kan spola. Ja, jag glömde att säja att matlagningsprogram inte tilltalar mej.
Men si Ernst gillar jag så mycket att jag ser praktiskt taget hela programmet. Så till den milda grad att jag idag torsdag värmde upp med ett gammalt (och sett) program för att värma upp inför kvällens sändning av denna säsongs del 3. Och vad är det då som gör honom så sevärd för mej? Troligen nog hans underbara sätt att älska allt det han gör. Hans språk och uttryck. Hans förmåga att göra allt av ingenting. Litet ekotänkande. Och så är han skicklig. Och utstrålar en sån glädje. Och så blir hans program inte sönderhackade när han själv håller i alla trådar. (Och dessutom snygg att se på). Man gillar! Tom hans matinslag klarar jag av ibland och får också tips. Jag har hans tidiga program på VHS-kassetter (tyvärr ingen spelare). Då hette de Sommartorpet - numera heter de Sommar med Ernst - ja tom Jul med Ernst har gjorts.
En matlagare som jag klarar av och faktiskt gillar är Den nakna kocken. Också här för att han är så livsbejakande. Och så gillar jag hans slängighet - kastar in en massa kött och häver kryddor på och in i ugnen med allt - typ. Och han lagar på nåt sätt gladmat som äts i glatt sällskap.
Men jag är så intresserad av bygga och bo och trädgård att jag spelar in många många program som jag spolar fram till intressanta ställen - Timell och gänget, Pientä pintaremobnttia, Trädgårdsonsdag bara för att nämna några.
Men nu - väntan på kvällens Ernst!






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar