fredag 26 juli 2013

Om idrott

Jag är praktiskt taget ointresserad av idrott i allmänhet och av friidrott i synnerhet. Och finner mej som funktionär på Kalevaspelen - FM i friidrott. Så kan det gå. Blev värvad som kioskförsäljare av väninnan som "vill vidga folks vyer". Och jag måste ju nods säja att det har varit ett skojigt beting. Det stora i arrangemangen. Och mängden av engagerade. Är dessutom helt imponerad då jag inser hur mycket sunt talkoarbete som ligger bakom ett dylikt evenemang. Men också bakom det vanliga tränandet, tävlandet , skjutsandet, sporrandet osv. Många många timmar som ges till idrotten - mest kanske av föräldrar till barn som får en chans att utöva sin idrott.
Varmt var det, nej hett. Hjärnan kändes svampig efter många timmar i kiosktältet. Drack förstås för litet och åt ingenting just. Kändes bra med en liten lasagne innan jag cyklade hem.
Nå själva idrotten då. Så mycket såg man inte från kiosken. Men jag hade väntat mej att höra. Men det verkar vara en tyst idrott det här. Väldigt sällan som det kom några tjoanden. Och tom startpistolen lät dov och mjuk. Men vi ska komma ihåg att det inte handlade om några finaler idag. I verkligheten så sålde jag i kiosken före invigningen klockan 17.
Så intresserad blev jag i alla fall att jag har på streamingen direkt från tävlingarna. Har ju en hel del fd studerande som deltar. Men det är en ganska hemsk grej. För det mesta händer det ingenting. Och den som talar svenska talar inte bra svenska. Hoppas hen inte får tala när det sen nångång sänds direkt på tv. Och sen musiken i bakgrunden. Får spunk! Det är den som gör att jag snart blir tvungen att stänga.
Stort att vi har tävlingen i Vasa och bra att det är soligt väder - trots att det känns som om det skulle vara för hett. För funktionärer, idrottare och publik på läktaren utan tak.



2 kommentarer:

  1. Ja, och så var jag glad att vi inte sålde öl. Flera frågade. Svarade bara nej - utan att beklaga.

    SvaraRadera
  2. Kommer säkert att följa med resultaten på ett helt annat sätt nu efter att ha "deltagit".

    SvaraRadera