fredag 5 juli 2013

Monogram

När jag bäddar med de ärvda lakanen och örngotten, när jag tar fram de ärvda linnehanddukarna brukar jag tänka på dem som har broderat monogrammen. Kvinnorna. Ofta i min egen släkt, både på mödernet och fädernet. Hur de "brudade" sej som det hette oberoende om det fanns nån friare eller inte. Idag var det tre örngott jag la i sängen. IH stod det broderat på det ena - farmor Ida - född i slutet på 1800-talet. AD stod det på de två övriga - antingen mormor Amanda - född i slutet på 1800-talet eller moster Astrid - född 1911. Alltså vilken ålder på de örngotten! Och dem får jag använda. Och tänka på dem. De flesta av lakanen och örngotten  har handvirkade spetsar - så inte i alla de här fallen. Ett av örngottet var förstorat (eventuellt av min mor) - kuddstorlekarna har tydligen varierat i tid. Rikt att jag har de här klenoderna i min ägo!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar