måndag 22 juli 2013

Det ordnar sej i naturen

På försommaren och en bit in i jul brukar jag klaga över att jag inte hinner göra nåt annat i min trädgård än klippa gräs. Men det är väl så att jag inte ska göra så mycket annat. Förstås starta odlingarna och rensa och vattna. Det är nu jag ska göra det andra. Nu när gräset växer mycket långsammare. Och maskrosorna har gett upp. Det är nu jag får syssla med "maisemointi" - nu när man ser hur allt är när det har vuxit ut.
Det är nu jag ska skörda. Bären kommer i ordning också - jordgubbstiden- hallontiden - vinbärstiden. Vad stressar jag med? Naturen kan det här och bara jag låter allt ha sin gång fungerar det.
Men nog måste jag ännu få inlägga en protest över hur mödosamt det är att klippa gräs i början av sommaren. Och nu utvidgar jag dessutom...




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar