torsdag 13 juni 2013

Vägminne - not

Slogs igen av mitt dåliga vägminne när jag körde från Nykarleby härom kvällen. Är jag på rätt väg? Kände inte igen nånting. Asfalteringsarbete. Hur såg jag inte det när jag kom på morgonen? Kommer jag aldrig ut till nåt jag känner igen? Nå det gjorde jag ju förstås - jag hade ju kört in på rätt väg från början. Men det är en otäck hisnande känsla att inte veta... Samma känsla kan jag få när jag ska vända om hörnet i en främmande stad. Vad väntar mej där? Otäckt att inte veta.
När Bo och jag körde norrut brukade han retas med mej när jag inte visste var vi var. Han hade hela vägsträckan som ett fotografi i huvudet. Vilken färg är huset som syns i nästa krök? Vilket byanamn står på skylten där? Ingen aning. Jag ser inte på sånt när jag kör/åker.
En annan sak jag har svårt med - det är att minnas hastighetsbegränsningar. Jag är lydig, följer alltid dylika. Men glömmer efter ett tag vad jag följer. Hoppas innerligt att jag inte blev bötfälld härom kvällen vid en laddad kamera. Jag vet att jag körde 100 - undrar om det var 80 eftersom man hade en kamera. Märkte dock inte att jag skulle ha blivit fotograferad.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar