onsdag 19 juni 2013

Missommar

En av de här tidfästelserna som inte kan gömmas. Vet exakt vad vi brukade göra på midsommar. Vet också exakt vad vi gjorde ifjol. Och vad jag inte kan göra i år. Med en viss oro går jag alltså mot helgen.
För mej har inte midsommar varit något speciellt. I min barndom hade vi inget sommarställe så midsommaren blev en vanlig "finhelg". Men för B med skäriliv ändå från första levnadsåret var midsommaren viktig. Och det blev den för mej också tack vara våra mysiga rutiner. Allt skulle gå enligt den modell vi skapade nån gång i begynnelsen av vår relation. Möjandet, menyn, bastun osv. Ifjol blev det så annorlunda - i skuggan av det oundvikliga firade vi vår midsommar på möjad balkong och med buffé som sej bör. Och jag minns att det var mysigt fast jag inte aktivt minns hur det var.
Och i år blir det riktigt annorlunda. Återstår att se hur. För tillfället känns det lugnt. En midsommar utan krav tänker jag tillåta mej. God mat och gott vin har skaffats. Troligen blir det firande hemma i stan och gott så. Bara själen får ha ro.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar