tisdag 25 juni 2013

En sommaroväns bekännelser

Jag brukar ställa till oro i sommardyrkarnas läger när jag (på förfrågan, jag provocerar aldrig) berättar att jag ogillar vårljuset och älskar tiden efter midsommar när det börjar bli mörkare. Och nu tänker jag späda på med litet mer. Jag kan inte säja att jag hatar sommaren, nej. Men jag ä obekväm med den. Jag sover sämre än vanligt på grund av : 1) Hetta. Det orsakas av att mitt sovrum med två stora fönster och en tjock betongvägg vetter mot kvällssol 2) Ljud. orsakat av att jag har vädringsfönstret öppet pga 1). Och då hör jag bilar och framför allt fåglar,. Just nu har både måsar och kajor aftonskola (och nattdito) för sina ungar. Och det ekar bra när alla skriker i näbben på varann. 3) Ljus pga  sommaren. Måste ligga med nåt runt huvudet och det betyder att 1) förstärks ännu mer. Förutom sovandet så är det problem med myggen. satt på torpets gård i söndags klädd som folk och inte som jag normalt är klädd när jag är där ute i naturen. Resultat . anklarna så fulla av myggbett att jag kommer att skrapa dem blodiga snart. Nån natt. Och solen. Min hy har aldrig tålt sol så jag solbadar inte . Men man är ju ute. Vet inte om solen har blivit starkare eller min hud svagare men jag tycker det pickar och känns obekvämt och varmt i ansiktet hel tiden.
Och sen då problemet med torpet som jag egentligen inte orkar sköta, vill ha och inte vill ha. Vill fara till och inte vill fara till.
Men sen var det slut på klagan för nog finns det ju mycket jag älskar. De långa sköna lediga dagarna och morgnarna. Kvällarna då dagen svalnat. Mörkret som kommer så småningom. Skördetiden på torpet - och då växer ogräset inte så förfärligt heller. Att vandra ut i en solvarm stad. Hinna med trevliga aktiviteter. Tvätta kläder och hänga ut på tork. Underbar natur, doftande blommor, fågelsång.  Härliga sommar!
Ska i alla fall avsluta med en text som skapats av en tydligen likasinnad. Och säkert lika mycket med en glimt i ögat...

VALS OM SOMMAREN
Nu är den förbannade sommar ´n här.
En obeskrivlig plåga.
Svettig och dammig och sur och tvär
torteras jag av sol.
Hur sommar ´n kan vara så populär
det är för mej en fråga.
jag pustar och flåsar med stort besvär
bland sippor och viol.
Fan, vad jag plågas och lider.
Huden är rödbränd och svider.
Svedan är värst bak på ryggen.
När solen gått bort kommer myggen.
På dagarna får jag visiter
av småkryp som stinger och biter.
Spyflugor, humlor och bromsar och myror
och getingar.

Törsten är olidlig, ölet ljumt
och maten står och surnar.
Sommar ´n som skalderna jämt berömt
får gärna bli till höst.
Blekfeta kärringar på var strand
är gnälliga och sura
på ungar som bråkar och kastar sand
och spiller saft och glass.
Vi badar i avloppsbrunt vatten,
får maskrosor uti rabatten.
Luften den stinker av tjära.
Vad mer kan Carl Anton begära ?
Om jag ligger i solen och lurar
väcks jag av åska och skurar.
Drömmen vi drömde om sommar ´n, i vintras,
var alltför falsk.




3 kommentarer:

  1. Jo och så var det detta med vädret. Har man planerat in en gräsklippardag - jo visst katten kommer det regn.

    SvaraRadera
  2. Och på TV går det mest "actionrysare"

    SvaraRadera
  3. Och så är det så varmt att svetten rinner då man rör sej. Alltid. Dagtid.

    SvaraRadera