fredag 17 maj 2013

Lärarlycka

Tycker att jag den här veckan har fått uppleva så mycket fint som lärare/studiehandledare. Har fått träffa praktiskt taget alla tvåor - blivande abiturienter. De har nämligen anmält sej till höstens prov. Jag har pga min deltidspensionering inte haft så mycket med dem att göra tidigare - kollegan har träffat dem i klass. Men ändå har det varit så fina möten. Vi har hunnit diskutera livet och framtiden i många fall och de har tryggt kommit till mej trots att de inte känner mej så bra. Och nu känner jag dem bättre inför abi-året då jag kommer att träffa dem mera.
Och annars också - att få vara med i de ungas liv - de som just är på väg att lämna oss som nybakade studenter. Alla dessa kontakter på Facebook - fantastiskt! Glädje och problem - liv!
Jag tror nog att den som har ett jobb som har att göra med unga människor kan vara lycklig! Och det fina är ju - de finns kvar efter att de har lämnat skolan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar