onsdag 24 april 2013

Äntligen deklarerat!

Att det ska vara så segt att få deklarationen gjord! Deklarationsblanketten förhandsifylld, man kan komplettera på nätet. Lättare än så kan det ju inte bli. Men ändå. Jag måste komplettera eftersom jag har hyresinkomster. Så först ska det adderas och subtraheras. Och sen föras in. Och för första gången, faktiskt, gjorde jag kompletteringen på nätet. Och det var precis lika stressigt som jag hade föreställt mej. hade en känsla att det var bråttom - ville konrollräkna - behövde uppgifter som fanns i en mapp - skrev jag rätt - osv. Men nu är det gjort och jag hamnar säkert på en skattesmäll. Blir inte klok på skatten på hyresinkomsterna som aldrig håll på det sätt jag vill ha det - direkt med inkomstskatten. Praktiskt taget varje år springer jag och ändrar. Undrar om jag ens 2012 har betalat nån förskottsskatt - ser inget i min blankett. Och om det har betalts så har det garanterat betalts för litet. Konstigt - har haft dessa inkomster många år redan. Nå vi får se.
Min åga för deklarerandet tror jag kommer från den gång när jag skulle deklarera själv första gången. Det var när min pappa hade dött och det var jag som skrev i familjens blanketter. Början av -70-talet - säkert inget ifyllt. Det var så spännande att deklarera (och kanske inte helt enkelt heller) så jag suddade och skrev tills jag hade fått ett hål i blanketten! Ingen klagade från myndighetens håll.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar