fredag 8 mars 2013

Ungdomstid forever

Såg imorse en inhemsk film från 1970. Anna heter den och den är en Jörn Donnerproduktion. http://yle.fi/ohjelmat/343569. Tänker inte dess vidare kommentera filmens innehåll men rekivisitan. Ett vackert påkostat sommarställe. Inredningen vackert finländsk. Rena reklamfilmen för inhemska möbler och textilier. Och kläderna - mycket Marimekko och hippiestil. Och när jag såg och njöt slog det mej hur ungdomstidens favoriter testar sej in i ens sinne. Det var ju precis såna här kläder jag gillade på 60-70-talet då jag var mods. Det är därför jag vurmar för alla dessa långa klänningar och sjalar. Och färger och indiskt. Och för all del - marimekko. Därför jag har svårt att förlika mej med stiliga strikta dräkter. Därför jag är glad att Gudrun Sjödén med sitt mode bekräftar min ungdoms klädstil.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar