onsdag 13 mars 2013

Billiboden

Haanpään sekatavarakauppa lopettaa Vaasassa 


Sådan rubrik såg jag i Pohjalainen igår. Och blev ledsen. Min älskade Billibod. Också Köyhäinsokos i folkmun. Som fanns på Storalånggatan i en liten lokal i min barndom. Där det var så pop att handla att man släppte in folk vartefter nån kom ut under en julrusch. Den butik jag kunde iaktta från köksfönstret när jag hade adress Storalånggatan. Och den som hade så bra varor. Och fortsatte att ha bra varor när de flyttade till Fredsgatan. Har handlat allt tvättmedel, toapapper och alla möjliga hygienprodukter där. Trevlig personal som man under åren lärde "känna". Haanpää är nog ett begrepp.
Orsaken uppgavs vara bristande lönsamhet i konkurrensen med stora billigvaruhus. Kanske Hongkong har gjort sitt. Synd säjer jag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar