onsdag 9 januari 2013

Skattebyrån

Igen hände det. Det att beskattningen av hyresinkomster kom som separata inbetalningar istället för att ingå i inkomster totalt och alltså beskattas med det vanliga. Vet inte hur många gånger jag har fått ändra detta. Tyckte väl nog att beskattningsprocenten var i lägsta laget med då nu hyresinkomsterna var med i utredningen så...
Nåväl, jag knallade iväg till skattebyrån och det hade många andra också gjort. Tio före mej i svenska kön (som faktiskt idag drog sämre än den finska). Tack och lov hade många gett upp så det var inte tio som skulle in. Eller så hade de gjort som jag såg många göra - ta en kölapp av vartdera slaget.
Satt bekvämt - hade tid. Men ack o ve om jag skulle ha varit en var där på lunchrast! Och inget nät hade de. Men jag hade plattan med så jag kunde läsa min bibbabok. Och störas av en mummi som med gäll röst kommenterade allt hon gjorde med barnbarnet.
Det som slog mej här precis som på tåget - alla våra apparater -plattor, datorer, telefoner - gör att vi sitter tysta och knypplar för oss själva. Ingen tycks ha behov av kontakt med andra. Synd
Fick ärendet uträttat - proffsigt beteende som vanligt. Kom ut med ett skattekort med sju procentenheter högre inkomstskatt.
Men det bästa av allt - jag kunde själv hemma kopiera skattekortet! Heja multiapparaten!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar