söndag 16 december 2012

Lucia

Det enda "underhållningsprogram" jag ser på tv är Luciaprogrammet på Sveriges tv (och i år såg jag faktiskt svenskfinlands Lucia krönas via webben). Det har nog att göra med två saker. De kära sångerna tycker jag så mycket om att lyssna på. Och sen må man säja vad som helst om valet av Lucia - misstävling, knutpatriotism och jag vet inte vad - men slutresultatet brukkar alltid bli en mjuk och fin ung kvinna som ser ut att vara precis sådär ljusspridande som jag hoppas att Lucia ska vara. Och när Lucia skrider nerför Storkyrkans trappa med sin havrekärve i famnen, ja då brusar det i mitt finlandssvenska hjärta. Men Luciatåget i föreningen Brages regi i Vasa är nog bäst ändå - Lucia till häst i en vinter.- och julglittrig stad. Missade skolans Lucia idag eftersom jag var ledig men tog igen det på annat håll. Och när jag läste dagens Vbl tror jag att jag borde ha sett ännu en Lucia. Kröningen av Korsholms Lucia verkar ha varit något stort och fint i Korsholmssalen. Och vad det rymdes mycket folk där! Kanske dags att ta ut kröningen av Brages Lucia också - bort från de små kojorna som är publikovänliga men ack så stämningsfulla.
Och sen ska vi inte glömma alla smålucior som sprider glädje runt om i bygderna - allt från små bebisar med mjukisljus i håret över dagisars Luciatåg med många lucior till skolors skönsjungande skaror. Heja Lucia!


  Svenskfinlands Lucia 2012

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar