lördag 8 december 2012

Julmusik.nu

Jag älskar julmusik. Egentligen den enda gången jag har på musik nån längre tid. Mycket har hänt i sättet att ta emot julmusik under mitt liv. Då jag var barn lyssnade man väl på radio. En gåva i toner spelade säkert julmusik. Stort var det när min bror fick en bandspelare - en mankka. Den var antagligen bara en kassettspelare - och det man spelade in kom via en yttre mick. Jag har en gammal kassett där Elvis och hans Blue Christmas avbryts av att nån ropar JUSSI. Den är mej så kär, den kassetten. Sen köpte jag själv en stereoanläggning med radio, kassettspelare och skivspelare. Glömmer aldrig känslan av min fina Bing Crosby - lp - White Christmas. Oj, vad den spelades! Efter det skedet var det dags för CD-skivorna - vilken jakt efter fina jul-CD! För "there is always a Rudolf" - dvs man blandade friskt på de flesta - skön musik och tingeltangel. Och rean efter jul - wow! Och snart fick man - mycket begränsat - låna från Bibban. När skulle de plocka fram skivorna, fanns det nya i år? Det gick att kopiera de här skivorna - och så småningom rippa dem till egen dator och också bränna egna CD-skivor. Och så småningom gick det att ta ner musik från nätet - lyssna i datorn men också spara. Och nu då - ja nu verkar det som om det mest populära inte skulle vara favoritlistorna på Grooveshark  eller Spotify som tidigare år utan Julradio som spelar dygnet runt. Just nu P2:s Klassisk jul - via datorn kopplad till stora högtalarna. Igår hade jag dator o hörlurar med i badrummet. Mycket har hänt men nog måste jag väl få höra JUSSI och White Christmas  och de andra gamlingarna i år också. Det är sån fiilis då låtarna kommer precis i den ordning de alltid har gjort.
Och vill det sej så börjar jag igen spela Boney M i bilen - med raggarljusen lysande.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar