söndag 11 november 2012

Mat, mänskor och moral

Var igår efter fortbildningstillfället tillsammans med en massa gymnasiekolleger på restaurang. Och åt så till den milda grad. Vi var på Linds växthus och åt nåt som kallades "Meny för villrådiga". Typ 15 maträtter som bars in i rask takt. Och tyvärr ut också. Det var jättegott men man orkade bara inte klämma in allt som bars in. Och det kändes inte bra. Att tänka att god  (och dyr) mat kastas bort. För det gör man säkert. Inte kan våra ipetade laxar och köttbitar tas in en gång till. Hoppas de nu ges som djurmat åtminstone (vad nu djur tycker om vitlöksjordgubbar...). Så faktiskt - utan att nu behöva dra fram svälten i världen - så måste jag säja att jag tycker det är omoraliskt att hantera mat på det sättet. Det må nu vara hur kul grej som helst. Ja, och sen blir det ju inte speciellt raffinerat heller - kött, fisk och annat i en salig röra - ingen dryck passade ju.. Nåja - kanske öl eller vatten.  Detsamma tyckte jag när vi var i Solf härom året och åt vikingamiddag. Stora köttstycken av olika slag bars in och väldigt mycket bars ut tillbaka. Vi orkade inte den gången heller. Och sen är det ju inte klokt att sitta och äta som vi gjorde igår. Smaka på nytt fast man är mätt - bara för att det kommer framför en på bordet och verkar gott. Jag var så mätt att jag känner av det än. Det blev snäll risgrynsgröt som gällde idag... Ingen fler gång på sådant kalas.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar